در Uncategorized

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای رسول ورشوچی منفرد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که صنعت کارتن سازی با کاهش یک سومی ظرفیت تولید روبرو شده است، افزود: سه سال پیش قیمت کاغذ ایرانی ۱۵۰۰ تومان بود، اما امروز به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است و قیمت‌های داخلی به دلیل توجیه پذیر شدن صادرات بر اثر افزایش نرخ ارز، به قیمت‌های جهانی رسیده است.
وی گفت: اکنون آخال عراق با قیمت ۱۵۰ دلار تحویل تهران می‌شود و بیشترین واردات آخال ما از عراق بوده است.
آقای ورشوچی افزود: دو سال پیش سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا مجوز واردات ۶۰۰ هزار تن آخال را گرفت، اما تا کنون حدود ۲۰۰ هزار تن وارد کرده است.وی گفت: واردات آخال همان طور که کاغذ بدون آمار به دلیل شرایط تحریم صادر می‌شود، بدون آمار؛ وارد می‌شود.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع کارتن و ورق افزود: سه مجموعه؛ آخال وارد کرده اند، اما بیش از واردات آخال صادرات کاغذ داشته اند.
آقای ورشوچی گفت: به سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اعلام کردیم سه برابر کاغذی که صادر می‌کنید آخال وارد کنید تا قیمت‌ها در بازار داخلی به هم نریزد.
وی افزود: آخال در سطح دنیا؛ گرید بندی شده است و کیفیت آخال‌های وارداتی بهتر از داخلی است، اما سازمان محیط زیست شرکت‌هایی را که می‌خواهند آخال وارد کنند به داشتن تصفیه خانه آب موظف کرده است در حالی که فقط ۱۰ درصد صنایع کارتن سازی تصفیه خانه آب دارند.
آقای ورشوچی گفت: در حالی که آخال‌های داخلی آب را بیشتر از آخال‌های وارداتی آلوده می‌کنند، اما سازمان محیط زیست اجازه واردات نمی‌دهد.
وی افزود: اگر واردات آخال آزاد شود قیمت این ماده اولیه صنایع کاغذ سازی کاهش می‌یابد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع کارتن و ورق گفت: با توجه به این که حق برداشت از جنگل‌ها ممنوع شده و ورود کالا به کشور کاهش یافته، بنابراین تولید آخال به جمع آوری ضایعات کاغذ در کشور محدود شده و این مسأله؛ قیمت آخال را افزایش داده است.
آقای ورشوچی افزود: به دلیل کاهش آخال و صادرات کاغذ، موجودی آخال کشور کاهش یافته و این نیز از دلایل افزایش قیمت آخال است.
وی گفت: بازار عراق ۴۰۰ هزار تن کارتن و ۱۰۰ هزار تن کاغذ باید وارد کند و فقط ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کارتن را دارد، اما صنایع کاغذ سازی ما؛ فقط به بازار ۱۰۰ هزار تنی کاغذ عراق نگاه می‌کند و به بالاترین قیمت محصولات خود را در داخل می‌فروشند.
آقای ورشوچی افزود: اگر آخال وارد شود؛ صنایع کوچک و متوسط با مشکل روبرو نمی‌شوند.
وی گفت: اکنون ۱۵ شرکت مجوز واردات آخال دارند و سه شرکت می‌توانند بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد این کار را انجام دهند، اما وارد نکرده اند.
امیرسامان اسفندیاری عضو هیأت رئیسه سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا نیز در این برنامه گفت: دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و کاهش جمع آوری ضایعات کاغذ و افزایش مصرف کاغذ‌های بسته بندی؛ معیار خوبی برای سنجش بازار نیست.
وی افزود: قیمت کاغذ بازیافتی در کشور‌های همسایه از ۷۰ دلار به ۲۳۰ دلار افزایش یافته است و برخی نیز از ترکیه آخال را ۳۳۰ دلار وارد می‌کنند.
آقای اسفندیاری با بیان این که قیمت جهانی آخال بالا رفته است گفت: مجموع کل آخال کشور؛ ۸۰۰ هزار تن در سال است، اما تولید کنندگان کاغذ بسته بندی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کنند که به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آخال نیاز دارند بنابراین باید با واردات؛ این مشکل را حل کنیم.
وی افزود: تا سال ۹۴ وارد کننده کاغذ‌های بسته بندی بودیم، اما اکنون ظرفیت اسمی تولید انواع کاغذ‌های بسته بندی در کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.
عضو هیأت رئیسه سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا با بیان این که حدود ۷۰ درصد بازار کاغذ بسته بندی در اختیار سه چهار شرکت است، گفت: اگر این شرکت ها؛ واردات انجام نمی‌دادند، موجودی کارخانجات قبلی از کار می‌افتاد.
آقای اسفندیاری افزود: حاشیه سود صنایع تولید کاغذ‌های بسته بندی زیاد نیست.
وی گفت: هیچ استانداردی در کشور برای آخال وجود ندارد و ضایعات کاغذ؛ بدون متولی است.
آقای اسفندیاری افزود: ۱۵ شرکت آخال وارد کرده اند.

ایرج گرانمایه تولید کننده کارتن نیز در این برنامه افزود: با توجه به حاشیه سود بالای صنعت کاغذ؛ مسئله گرانی مواد اولیه کاغذ برای تولید کنندگان بزرگ این صنعت قابل حل است.
وی افزود: با توجه به قیمت چهار پنج هزار تومانی آخال، قیمت تمام شده کاغذ؛ هشت هزار تومان است، اما تولید کنندگان اصلی کاغذ؛ آن را ۱۶ هزار تومان می‌فروشند.
آقای گرانمایه گفت: اگر کاغذسازان طمع خود را کاهش دهند؛ مسأله گرانی کاغذ بسته بندی قابل حل است.
وی افزود: هر زمان در سه ماهه نخست امسال میزان واردات آخال افزایش یافت؛ قیمت آن در بازار داخلی نیز کاهش یافت و سندیکای صنایع کاغذسازی با واردات آخال؛ بازار را تنظیم می‌کند.
این تولید کننده کارتن گفت: سندیکا هر زمان می‌خواهد قیمت‌ها را افزایش دهد و عرضه و تقاضا را به هم بزند جلوی واردات را می‌گیرد.
آقای گرانمایه افزود: ۷۰ درصد قیمت تمام شده کاغذ؛ آخال است؛ افزود: سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا برنامه ریزی شده و هدفمند بازار را مدیریت می‌کند.
وی گفت: در حالی که قیمت آخال چهار پنج هزار تومان است؛ قیمت کاغذ چطور ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شود؟
محمد کهترپور فریمان عضو سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا نیز در این برنامه گفت: مشکل ما مجوز‌های بی رویه هشت سال گذشته وزارت صمت برای تولید کاغذ و مقوا بوده است.
وی گفت: دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن مجوز تولید کاغذ بسته بندی صادر شده که برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید؛ ماشین آلات نصب شده و برای ۴۰۰ هزار تن نیز ماشین آلات در حال نصب و راه اندازی است.
آقای کهترپور افزود: رقابت نابرابری بین ۲۵۰ واحد کوچک و متوسط که ۴۰ هزار نفر در آن‌ها شاغل هستند و ۹۰ درصد اشتغال این صنعت را به خود اختصاص داده اند با شرکت‌های بزرگ کاغذسازی وجود دارد.
وی گفت: شرکت‌های بزرگ کاغذسازی به دلیل فناوری پیشرفته؛ هزینه تولید کمی دارند.
عضو سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا افزود: کارخانه‌های بزرگ می‌توانند آخال را به هر قیمتی بخرند، اما واحد‌های کوچک و متوسط به دلیل فناوری پایین؛ هزینه‌های بالایی برای تولید دارند.

 

آقای کهترپور گفت: اگر واردات آخال بیشتر شود کار برای صنایع کوچک و متوسط کاغذسازی بهتر خواهد شد.
وی افزود: سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا؛ کارمند چند شرکت بزرگ این صنعت است و کسانی که ۴۰ – ۵۰ سال است خاک این صنعت را می‌خورند اکنون به بدبختی افتاده اند.
آقای کهترپور گفت: مرگ و زندگی ما در دست سه کارخانه بزرگ قرار دارد و باید دائم برای تصمیمات آن‌ها چاره اندیشی کنیم در حالی که زورمان به آن‌ها نمی‌رسد.

منبع:خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Langauge »