در Uncategorized
در گفت‌وگو با شرکت‌کننده رویداد «عصر امید»/۵؛
تولید دستمال کاغذی به‌صرفه با استفاده از مواد اولیه داخلی

علی حیدری مقدم، شرکت‌کننده رویداد عصر امید با اشاره به اینکه فرمولاسیون مواد اولیه در تولید دستمال کاغذی را تجاری سازی کرده‌اند، گفت: تولید صنعتی این مواد با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی بومی‌سازی شد و کشور از واردات آن بی‌نیاز شد.

تولید دستمال کاغذی به‌صرفه با استفاده از مواد اولیه داخلی

علی حیدری مقدم، عضو هیئت‌مدیره شرکت فناور پژوهان مدرن فرتاک که با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: در این واحد دانشگاهی، مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های تولید دستمال کاغذی(تیشوسازی) به مرحله صنعتی رسیده است و در صورت حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیاز کشور در این زمینه مرتفع می‌شود و به خودکفایی خواهد رسید.

پس از ۴ دهه مواد اولیه کارخانجات دستمال کاغذی بومی سازی شد

عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان واحد دزفول با بیان اینکه عموماً در این صنعت و حتی برای تأمین مواد اولیه‌شان وابسته به واردات بودیم، افزود: محصول تولیدی شرکت به اسم ماده ریلیز یا ماده رهاساز است و در صنایع تولید دستمال‌کاغذی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از دو سال پیش روی فرمولاسیون این ماده کار شد. ثبت اختراعش نیز در ماه گذشته انجام شد و توانستیم کار بومی‌سازی آن را انجام دهیم و پس از ۴۰ سال از واردات آن بی‌نیاز شویم.

بعضی از کارخانه‌ها با تهیه محصول شرکت دانش بنیان واحد دزفول دیگر نمونه خارجی خرید نمی‌کنند

وی با اشاره اینکه پس از ۴ دهه ماده‌ای را با مواد اولیه تولید داخل تولید کردیم که کمتر کسی تصور می‌کرد روزی بومی‌سازی شود، گفت: تولید ما عملاً با مواد اولیه‌ای که در حال حاضر از خارج از کشور وارد می‌شود، برابری می‌کند.

بازار هدف تمامی کارخانه‌های تیشوسازی هستند

حیدری مقدم با بیان اینکه در ابتدا در اندازه آزمایشگاهی کارکردیم و بعدازآن کم‌کم به‌صورت نیمه‌صنعتی و در حال حاضر به‌صورت صنعتی تولید می‌کنیم، گفت: بازار هدف ما تمام کارخانه‌هایی هستند که درزمینهٔ تیشو کار می‌کنند، تقریباً در کشور نزدیک به ۱۵ کارخانه در این زمینه وجود دارد که در حال حاضر توانسته‌ایم با سه کارخانه، قرارداد منعقد کنیم و محصول را به آن‌ها بدهیم، این محصولات تست‌ شده‌اند و با توجه به نیاز این کارخانه‌ها ماهیانه ۴ تا ۵ تُن تولید و به این کارخانه‌ها ارسال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این کارخانه‌ها در این محصول بی‌نیاز از واردات شده‌اند و دیگر نمونه خارجی خرید نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود تا بتوانیم سراغ مابقی کارخانه‌ها برویم، روزانه توان تولید ۲ تُن محصول را داریم که ماهی ۶۰ تُن می‌تواند تمام نیاز کشور را برآورده کند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان واحد دزفول افزود: در ابتدای کار با توجه به اینکه باید بازار را در دست می‌گرفتیم با سود کم این کار را انجام دادیم اما زمانی که بتوانیم نیاز بازار را کامل در دست بگیریم، سعی می‌کنیم آرام‌آرام سودمان را به‌گونه‌ای داشته باشیم که شرکت رشد کند.

رویداد عصر امید فرصتی بی‌نظیر برای عرضه و فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان است

وی ادامه داد: در حال حاضر کارخانه‌ها بابت مواد اولیه‌ای که برای تولیدشان به آن‌ها فروخته‌ایم در حدود ۷۰۰ میلیون تومان به ما بدهکار هستند و شرکت به‌اندازه‌ای توانسته رشد کند که حتی زیر بار فشار مالی قرار نگیرد. نمونه‌ای که به آن‌ها داده‌ایم به اذعان خودشان از نمونه‌های خارجی بهتر نیز بوده است. بر این اساس فروش محصولات به‌صورت ماهیانه به کارخانه‌ها صورت می‌گیرد.

قرارداد مشارکت شرکت دانش بنیان واحد دزفول با دانشگاه آزاد اسلامی

حیدری مقدم با تأکید بر اینکه اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند بقیه کارخانه‌ها را برای همکاری مجاب کند، می‌تواند یک بازار هدف خوبی باشد که سودآوری خوبی هم دارد، اظهار کرد: شرکت ما زیرمجموعه مرکز رشد واحدهای فناور دزفول است، این مرکز رشد هم‌اکنون از سه‌ مرکز رشد تشکیل شده که یکی زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بعدی زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و دیگری نیز زیرمجموعه پارک علم و فناوری خوزستان است.

وی در رابطه با چگونگی همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت‌های این دانشگاه خاطرنشان کرد: با دانشگاه آزاد اسلامی قرارداد مشارکت داریم؛ یعنی از فروش خود درصدی را به‌صورت ثابت بعدازاینکه نقد شدن فاکتورها، به‌حساب دانشگاه واریز می‌کنیم، بنابراین مشارکت دانشگاه درصد از فروش است نه از سود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان واحد دزفول درباره حمایت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در آغاز به کار، از اعضای هیئت‌علمی‌ دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کردیم، در حال حاضر نیز زیرساخت و فضای کارگاهی به شرکت اختصاص داده است. در پردیس شهید احمد سوداگر واحد دزفول مستقر هستیم و شرکت و تجهیزات تولیدمان آنجا هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: باید به توسعه دست پیدا کنیم، آرام‌آرام سیستم‌هایمان را به‌روزتر کنیم و میزان تولیدمان را نیز بسته به نیاز کشور تغییر دهیم.

ضرورت حمایت‌های دوچندان از تولید و دانش فنی داخلی در راستای تحقق شعار سال

حیدری مقدم در رابطه با شرکت در رویداد عصر امید، آن را فرصتی بی‌نظیر برای عرضه و فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: این رویداد صد درصد فرصت است چون در خصوص این محصول، دانشگاه آزاد اسلامی تبلیغات انجام می‌دهد، برای مثال وزیر علوم یا هر شخص دیگر یا یکی از مسئولان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت این محصول را ببیند، می‌توانند مانع واردات آن شوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه حمایت‌های دوچندان از تولید و دانش فنی در داخل کشور در راستای تحقق شعار سال ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: اگر جلوی واردات این محصول گرفته شود، دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند بِرَندی در تولید این ماده شود و حتی یک گروه برای تأمین مواد اولیه ایجاد شود، یک گروه نیز برای فروش ایجاد شود، ما نیز کار تولید و دانش فنی را انجام می‌دهیم.

گفتنی است، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با شعار «عصر امید» از هشتم تا یازدهم خرداد در مصلی تهران برگزار می‌شود و میزبان ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان، آزمایشگاه و زیرساخت، گروه پژوهشی و استارت‌آپ است.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Langauge »