در Uncategorized
دلار ارزان شد، کاغذ گران؛ قیمت‌ها در بازار کاغذ چگونه تعیین می‌شوند؟

در حالی که قیمت دلار طی روزهای اخیر کاهش داشته است، قیمت‌ها در بازار کاغذ روند افزایشی را تجربه کرده‌اند، سؤال اینجاست: قیمت‌ها در این بازار چگونه تعیین می‌شود؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در حالی که قیمت ارز در هفته‌های گذشته با کاهش جدی روبه‌رو شده است، قیمت کاغذ در بازار آزاد پس از چند ماه وقفه با افزایش قیمت مواجه شده است، بر این اساس، هر بند کاغذ 70گرمی 70 در 100 به قیمت 685 هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که قیمت این نوع کاغذ تا هفته گذشته بندی 660 هزار تومان بود.

کاغذ روزنامه نیز که در ماه‌های گذشته همواره روند افزایشی را طی کرده و در بازار به‌شدت کمیاب است، به کیلویی 32 هزار و 500 تومان رسیده است. کاغذ کرافت، گلاسه براق، مقوای پشت‌طوسی و… نیز از دیگر اقلام بازار کاغذ است که دچار افزایش قیمت شده است.

افزایش قیمت فعلی بازار کاغذ در حالی انجام شده است که به‌گفته کارشناسان این بازار، با توجه به دوره زمانی پایان سال سفارش چندانی نیز در بازار وجود ندارد، به‌نظر می‌رسد همان‌طور که کارشناسان این بازار می‌گویند، این افزایش قیمت‌های بی‌دلیل از شیطنت برخی تجار نشئت گرفته است.

پیشتر احمد شریفان، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، در گفت‌وگو با تسنیم خواستار ورود تعزیرات برای ساماندهی قیمت‌ها در بازار شده بود.

به‌گفته شریفان، برخی از تجار از ماه‌ها پیش با دلار نیمایی کاغذ وارد کردند و حالا پس از چندین ماه کاغذ را با قیمت روز وارد بازار کرده‌اند‌؛ بنابراین چند وقتی است که قیمت‌ها در بازار با افزایش روبه‌رو بوده است. افزایش نرخ ارز،‌ بحث‌های سیاسی‌، برجام و… از جمله اموری است که در سال‌های اخیر موجب شده است قیمت‌ها در بازار کاغذ با حباب همراه باشند.

افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد در حالی رخ داده است که دولت در پی افزایش تولید داخلی کاغذ چاپ و تحریر است؛ به‌طوری که مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش برای پاسخگویی به 70 درصد نیاز کشور با تولید داخلی کاغذ خبر داده بود.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Langauge »