در Uncategorized

دومین رویداد ملی شتاب در صنعت چوب و کاغذ کشور با حضور طراحان و ایده‌پردازان و معرفی ایده‌های برتر در ساری برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، باهمت مرکز علمی کاربردی چوب و کاغذ مازندران، دومین رویداد ملی شتاب در صنعت چوب و کاغذ کشور برگزار شد و پس از توزیع فراخوان در سطح کشور و بررسی مقالات و ایده‌های رسیده به دبیرخانه همایش، ایده‌های برتر معرفی شدند.

امید نیک نژاد مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران ظهر امروز چهارشنبه در این رویداد به استقبال مناسبی از این طرح در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به قابلیت‌های موجود در این مجموعه آمادگی داریم که این رویداد در سطح بین‌المللی پیگیری شود.

وی بابیان اینکه نه‌تنها برگزاری این رویداد بلکه دانشگاه علمی کاربردی چوب و کاغذ استان مازندران قابلیت تبدیل‌شدن به مرکز علمی بین‌المللی را دارد، گفت: در کنار توسعه ظرفیت‌های علمی می‌توانیم از ایده‌ها و طرح‌های نخبگانی برای پیشبرد اهداف مجموعه استفاده کنیم که این موضوع مورد استقبال هیئت‌مدیره نیز قرارگرفته است.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با اشاره بر پیوند علم و صنعت در صنایع چوب و کاغذ گفت: هم‌اکنون سه طرح نوآورانه در خط تولید صنایع چوب و کاغذ استفاده‌شده است.

وی با اشاره به تولید کاغذ چاپ و روزنامه در این مرکز به‌عنوان تنها مرکز تولیدی کشور افزود: با اجرای ایده‌های خلاقانه ۳۰ میلیارد تومان امسال صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید انجام شد.

نیک نژاد به ظرفیت تولید ۹۰ هزار تن در حوزه کاغذ و ظرفیت ۸۵ هزار تن کاغذ صنعتی اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی شد امسال در زمینه صادرات ۲۰ هزار تن کاغذ صنعتی صادر شود.

وی ادامه داد: به تولید ۱۰۰ هزار تن تولید کاغذ رسیده‌ایم و تا پایان سال این رقم به ۱۱۰ هزار تن خواهد رسید.

نیک نژاد از برنامه‌ریزی برای ظرفیت‌سازی کاغذسازی خبر داد و گفت: افزایش ظرفیت به ۶۰ هزار تن کاغذ تحریر و ۸۵ هزار تن کاغذ صنعتی ارزآوری ۷۰ میلیون دلاری دارد.

وی افزود: در اجرای طرح‌های نوآورانه در صنعت چوب و کاغذ، کیفیت ورودی مواد اولیه و در خروجی ضایعات تصفیه‌شده با بهبود کیفیت دنبال می‌شود.

امید محمدی رئیس دانشگاه علمی کاربردی چوب و کاغذ مازندران در تشریح این رویداد گفت: این رویداد در سال قبل بر چهار محور اصلی شامل «استفاده از فناوری نانو در فرایند تولید کاغذ»، «بهینه‌سازی مصرف انرژی در فرایند تولید کاغذ»، «استفاده بهینه از ضایعات پلاستیک کاغذهای باطله» و «استفاده بهینه از ضایعات چوب» پیگیری شد.

وی استقبال ایده پردازان از این رویداد را بسیار خوب و دلگرم‌کننده توصیف کرد و گفت: 105 ایده به این رویداد ارسال شد که از این تعداد 40 ایده موردپذیرش هیئت‌داوران قرار گرفت و 28 ایده در مرحله بعدی قرار گرفت، 10 ایده برگزیده شد و درنهایت 4 ایده برتر شد.

دبیر دومین رویداد ملی شتاب گفت: تأثیر اکسایش الیاف بازیافتی بر روی خواص مقاومتی مقوای فلوتینگ، استفاده مجدد از ضایعات over size واحد تولید خرده چوب و تبدیل آن به چیپس برای تولید خمیر، تولید سرکه چوب از پسماند سلولزی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران و انتقال سرریز مخازن  chip wash water خطوط تولید  nssc و cmp از ایده‌های برتر این رویداد هستند.

عبدالرضا شیخ‌الاسلام رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مازندران نیز که به‌صورت مجازی در این رویداد حضور داشت این اقدام چوب و کاغذ مازندران را ارزشمند توصیف کرد و گفت: این رویداد به دنبال نوآوری، خلاقیت و ایده پردازی است و اینکه بتواند در رفع مشکلات صنعت نقش ایفا کند.

وی بهینه‌سازی، استفاده از پساب‌ها، بازیافت پسماند و بهینه‌سازی انرژی از اهداف دیگر برشمرد که می‌تواند به‌طور مستمر ادامه داشته باشد و هر رویدادی که تداوم داشته باشد نتیجه‌بخش است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مازندران بابیان اینکه کارخانه چوب و کاغذ مازندران از ذخایر ارزشمند کشور است، گفت: به دلیل اهمیت موضوع حتی می‌توان این رویداد را به‌صورت بین‌المللی برگزار کرد.

عباس موسی زاده مدیرکل پژوهش و فناوری علمی کاربردی کشور بابیان اینکه استارتاپ یا رویداد شتاب دنبال نوآوری و خلاقیت و ایده پردازی است، افزود: باید با ایده پردازی مشکلی از صنعت کشور را حل کنیم.

وی برپایی دومین رویداد ملی شتاب، نوآوری، استفاده مجدد از پساب و پسماند، بهینه‌سازی انرژی را ازجمله موضوعات این رویداد بیان کرد و خواستار برپایی رویدادهای آینده به‌صورت بین‌المللی شد.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Langauge »