در Uncategorized

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا اظهار داشت: روس‌ها یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاغذ و خمیر کاغذ در دنیا هستند که بعد از تحریم این کشورها آنها تولیدشان را وارد بازار ایران کردند و اینگونه بازار ایران برهم ریخته شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایلنا، ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در نشستی خبری چین را بزرگترین تولیدکننده ماشین‌سازی کاغذ معرفی کرد و افزود: آمریکا‌ مدتی به بزرگترین تولیدکننده ماشین سازی در دنیا تبدیل شد که این مهم  بعد از مدتی به کشورهای اروپایی نروژ و فنلاند و آلمان منتقل شد اما در سال‌های اخیر دوباره در تولید از کشورها چین سبقت گرفت.

وی با اشاره به عدد سرانه مصرف کاغذ در ایران، گفت: مصرف سرانه در ایران ۲۲ کیلوگرم است این در حالیست که در اروپا ۵۸ کیلوگرم کاغذ مصرف می‌شود و این عدد در بخش‌های از آمریکا و اسکاندیناوی به  ۱۵۸ هزار کیلو گرم می‌رسد.

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا با‌بیان اینکه مجوز تولید 2 میلیون ۴۰۰ تن را دریافت کردیم، گفت: مصرف سالیانه کاغذ بسته بندی ۹۰۰ هزار تن است. روند تولید کاغذ تحریر در  ۱۰ سال اخیر افت کرد و سال گذشته حدود ۲۰۰ تا ۲۸۰ هزار تن واردات داشتیم.

وی میزان مصرف کاغذ تحریر را کاهشی دانست و افزود: چاپ روزنامه کم شده اما به نظر می‌رسد مصرف به صفر نخواهد رسید. بعد از انقلاب تلاش شد که در تولید کاغذ تحریر به مرز خودکفایی برسیم از این‌رو دولت در این زمینه ظرفیت سازی کرد و هم اکنون ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار تن کاغذ تحریر را داریم.

این فعال اقتصادی با انتقاد از به کارگیری کاغذ مرغوب فست فودی ها، گفت: دولت باید میزان مصرف واقعی را بیان کند و به نظر می رسد که آمار را دقیق اعلام نمی‌کند. هم اکنون بین وزارت صمت و ارشاد اختلاف آمار وجود دارد. وزارت ارشاد نماینده مصرف و صمت نماینده تولید و بر این باور است که برای تنظیم بازار باید واردات صورت بگیرد.

روغنی حجم تولید داخلی را ناکافی دانست و افزود: به نظر می‌رسد میل قوانین بالاستی به واردات است و چرا برای کاغذسازی و کاهش  مشکلات زیرساختی‌تلاشی صورت نگرفت. همچنین کمبود آب، برق و گاز روند تولید را کاهش داده است. به عنوان مثال در ابتدای تابستان به ما اعلام می‌کنند که یکشنبه برق واحد تولیدی قطع خواهد شد اما در عمل یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه قطع می‌شود. اینجا این پرسش مطرح است که چرا به  زیرساخت‌ها توجه نشد تا شاخص اقتصادی را بارور کند.

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا ادامه داد: دولت پول ندارد که بخواهد حمایت مالی کند. معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که هر میزان ارز بخواهند به آنها می‌دهیم این حرف نباید زده می‌شد چرا که ارز نداریم که بخواهیم تقسیم کنیم. بیش از  ۳ تا ۶ ماه واردات با تنگنای ارزی مواجه است همچینن سیاست بازگشت ارز نیز با جالش جدی مواجه است.

روغنی با انتقاد از بی‌ثباتی نرخ ارز، گفت: تصمیمات نرخ ارز در فضای ناامن گرفته می‌شود و آثارش در زندگی واقعی گذاشته می‌گذارد. رانت توزیع ارز دولتی باعث شده است که برخی اقدام به واردات و دوباره آن را به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه روس‌ها بازار کاغذ ایران را برهم زدند، گفت: روس‌ها یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاغذ و خمیر کاغذ در دنیا هستند که بعد از تحریم این کشورها آنها تولیدشان را وارد بازار ایران کردند و اینگونه بازار ایران برهم ریخته شد.

روغنی در پاسخ به پرسش ایلنا که نوسان‌های قیمت کاغذ چه تاثیری در خرید کتاب گذاشت؟‌ گفت: فرهنگ‌ کتاب‌خوانی چندان در بین ما نهادینه نشده است این در حالیست که سهم کاغذ در قیمت کتاب ۲۰ تا ۲۵ درصد است و عادت فرهنگی نداریم.

به گفته وی؛ دولت بیشترین مصرف‌کننده کاغذ تحریر است و سال گذشته حدود ۸۰ هزار تن کاغذ صنعتی به عراق و افغانستان صادر کردیم.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Langauge »