در Uncategorized

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت: با شیوع ویروس کرونا در سال ۹۸، و نیاز کشور به این محصول بهداشتی، صادرات دستمال کاغذی در مقطعی ممنوع شد و با گذر از پیک کرونا ، مجدد صادرات ان ازاد شد.

صادرات دستمال کاغذی ازاد شدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با حضور در برنامه پنجره اقتصاد رادیو اقتصاد ، با اشاره به اینکه  باتصمیم وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، صادرات دستمال کاغذی ازاد شد گفت : در حال حاضر سالانه 300 هزار تن دستمال کاغذی در کشور تولید می شود که تنها 70 هزار تن ان مصرف می شود و مابقی نیز ظرفیت صادرات دارد .
سوال : خبر دار شدیم که با تصمیم وزارت صمت صادرات دستمال کاغذی آزاد شد؟
قالیباف : علت ممنوعیت صادرات این اقلامی که شما ذکر کردید در زمان کرونا ، در آن مقطع نیاز کشور بیشتر بود برای مصرف و بنابراین صادرات آن منع شد . اما الان که شما به خبر آزاد شدن صادرات آن اشاره کردید شرایط فرق کرده است یعنی ما الان 300 هزار تن ظرفیت سالانه داریم ، برای تولید دستمال کاغذی،  که 70 هزار تن آن دارد تولید و مصرف می شود یعنی تقریبا یک سوم از ظرفیت در حال استفاده است و بنابراین باید بازارهای صادراتی هم می آمد ، جزو دستور کار که این اتفاق افتاد و می شود گفت که بازار الان برای تولید کنندگان وسیع تر شده است .
سوال : یعنی 70 هزار تن مصرف داخل کشور بود و 230 هزار باقیمانده قابلیت این را دارد که صادر شود به کشورهای مختلف قبل از این که این تصمیم گیری را شاهد باشیم به دلیل جلوگیری از ویروس کرونا که ممنوع شده بود ما صادراتمان به چه کشورهایی بود ؟
قالیباف : بیشتر کشورهای منطقه و همسایه یعنی هم بخصوص بازار عراق را داشتیم از این طرف اوراسیا را داشتیم ، به این کشورها ما بیشتر صادرات داشتیم .
سوال : فکر می کنید این بازار کماکان فعال بماند یا نه در تغییراتی که انجام شده و تصمیم گیری بازار را از دست داده باشیم ؟
قالیباف : ظرفیت دارند این تولید کنندگان ما یعنی با فرض تامین مواد اولیه شان که مشکل خاصی هم نیست،  بابت این مسئله ، مزیت دارند و حتما بازار های صادراتی بهتری را هم می توانند فتح کنند .
سوال : فکر می کنید نیاز هست که چه تغییراتی داشته باشند و چه نکاتی را بعد از پاندمی کرونا مدنظر داشته باشند تا موفق شوند به فرموده شما که علاوه بر کشورهایی که بهشان صادرات داشتیم حالا کشورهای دیگر را هم شامل شود و یک مزیت برایشان به شمار بیاید از ما محصول خودشان را تهیه کنند ؟
قالیباف: هر کشوری یک اصطلاحا ذائقه ای دارد مصرف کننده اش . مثلا فرض بفرمایید برای یک کشور قیمت خیلی مهم است ، شاید برای یک کشوری کیفیت مهم تر باشد و در مجموع با لحاظ این مسئله و تلاش برای رقابت در آن کشور برای این محصول به نظرم مشکل خاصی نباید باشد و به خصوص الان که ما قدری هم افزایش نرخ ارز را داشتیم قطعا صادرات خیلی به صرفه تر هم شده است یعنی قدرت رقابت صادر کنندگان ما افزایش هم پیدا کرده است این ها مجموعه عواملی است که من خوش بین هستم که عزیزان بتوانند …. ما 316 واحد دارای پروانه بهره برداری داریم در بحث تولید دستمال کاغذی ، حالا همه این ها شاید از یک قدرت تولید و فناوری یکسانی برخوردار نباشند اما در آنها واحدهای بسیار قوی هم هست که این ها بازارهای تضمین شده ای دارند .
سوال : 316 واحد فعال دارای پروانه کسب و کار؟
قالیباف: دارای پروانه بهره برداری ، حالا فعال که شما اشاره کردید الزاما می تواند نباشد ولی 216 واحد تولیدی که می توانند تولید کنند عمدتا هم دارند تولید می کنند منتها عرضم این است که عین این 216 تا ممکن است که فعال نباشند .
سوال : سوال پایانی که این صادرات دستمال کاغذی که آزاد شد خبرش را روز چهارشنبه داشتیم راجع به انواع دستمال کاغذی هست . جعبه ای ، جیبی ، توالت و … همه را شامل می شود ؟
قالیباف : همه را شامل می شود و تولید کنندگان می توانند به فکر بازارهای صادراتی شان باشند .
 امیدواریم که ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و صنعت و اقتصادی فعال و پویا را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Langauge »