در Uncategorized

 

شفقنا- نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه چاپ مساله اصلی، افزایش بهای تمام شده کتاب و قیمت کاغذ است و بیشترین استفاده از افزایش قیمت کاغذ نصیب دلالان می شود و عایدی برای فعالان نشر ندارد.

به گزارش شفقنا، علی نیکزاد روز دوشنبه در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار که امروز ۲۴ آبان در تالار وحدت برگزار شد، اظهارداشت: مساله کتاب در کشور تبدیل به یک قصه پرغصه شده است، این مساله بارها در محافل رسمی مطرح شده اما باید ورود جدی به مساله داشته باشیم چراکه با وعظ و خطابه مشکل قابل حل نیست.

وی ادامه داد: به نظر می رسد حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند طرح چند مبحث از جمله چاپ، فروش و ترویج است.

نیکزاد گفت: در حوزه چاپ مساله اصلی، افزایش بهای تمام شده کتاب و قیمت کاغذ است و بیشترین استفاده از افزایش قیمت کاغذ نصیب دلالان می شود و عایدی برای فعالان نشر ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند به وعده خود در زمینه حل یک تا دو ساله این مشکل عمل کند موفق ترین وزیر در این وزارتخانه خواهد بود.

وی اظهار داشت: در زمینه توزیع کتاب هم باید بگوییم این فرایند عادلانه نیست و ما در این حوزه هم نقص داریم و عدالت لازم را نداریم از سویی هم باید برای کسب و کارهای اینترنتی هم فکری بکنیم.

نیکزاد گفت: مجلس معافیت مالیاتی پدیدآورندگان مکتوب را در سال ۸۰ تصویب کرد اما در عمل این مساله لحاظ و رعایت نمی شود، یکی از الزامات اجرای این بند آن است که فعالان شهرستانی توجیه مالی برای خدمات حوزه کتاب داشته باشند.

نایب رییس مجلس گفت: رشد عرضه کتاب های الکترونیک در آمریکا و کشورهای غربی قابل توجه است، به عنوان مثال وبگاه آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه مجازی کتاب حدود ۹ میلیون نسخه کتاب عرضه می کند.

وی ادامه داد: نکته بعدی در زمینه ترویج کتاب‌خوانی است، به عقیده من اگر فرهنگ درست نشود زمینه های دیگر حتی اقتصاد نیز درست نمی شود، متاسفانه دستگاه های عریض و طویل بیهوده در کشور وجود دارد اما ترویج کتاب‌خوانی فقط برعهده نهادهای متولی این امر قرار گرفته در حالیکه وظیفه همگانی است.

نیکزاد گفت: دیدگاه متولیان اجرایی به حوزه فرهنگ، مثبت است، از این رو مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا در صورت نیاز وارد میدان شود، اگر متولیان و دست اندرکاران لوایح قانونی و طرح های بودجه ای مورد نظر خود را به مجلس ارائه دهند، با دیدگاه مثبت بررسی خواهد شد.

نیکزاد در ادامه همچنین با اشاره به اینکه مجلس دیدگاه انقلابی در بحث تحول فرهنگی دارد، اصلاح قانون نهاد کتابخانه های عمومی نیز در مجلس مطرح است و با این پیگیری ها و بحث لوایح و دیدگاه دولت مردمی به فرهنگ و تحقق این اصلاحیه مطرح است، ابراز امیدواری کرد: شاهد ترمیم وضعیت معیشتی فعالان ترویج کتاب و ترویج کتابخوانی باشیم.

 

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Langauge »